NPB-stiptheidsactie Bureau Transport

De NPB heeft medewerkers van Bureau Transport Den Haag opgeroepen te stoppen met het wegslepen van voertuigen en het afzetten van plaatsen delict. Sinds 1 maart beperken zij zich tot de taken die horen bij hun officiële nieuwe functie – Medewerker Huisvesting, Services en Middelen B, de zogenaamde conciërgefunctie. Deze stap is helaas onvermijdelijk geworden, aangezien de korpsleiding weigert iets te doen aan het (financiële) verschil tussen de functie die ze officieel vervullen en het werk dat ze in de praktijk gevraagd worden te doen.

Eind 2013 voerde de werkgever met terugwerkende kracht tot begin 2012 een nieuw functiegebouw in, het Landelijk Functiegebouw Nederlandse Politie. Daarbij was het de bedoeling dat iedereen zou overgaan naar de LFNP-functie die het meest overeenkwam met het werk dat ze deden. Bij de medewerkers van het Bureau Transport Den Haag is op dat punt iets behoorlijk misgegaan.

Zij kregen de LFNP-functie Medewerker Huisvesting, Services en Middelen B toegekend, vallend in het functiedomein Ondersteuning. Volgens de bijbehorende functiebeschrijving houdt een medewerkers HSM-B zich bezig met het op aanwijzing en onder begeleiding ondersteunen van de bedrijfsvoering door middel van beheer, registratie, onderhoud en montage, reprografie en beveiligd vervoer.

NPB-regiobestuurder Paul Lathouwers: ‘Dat is heel andere koek dan de werkzaamheden die de collega’s van bureau Transport Den Haag volgens hun oude korpsfunctie verrichtten en op verzoek van de werkgever tot op de dag van vandaag zijn blijven verrichten. Dat zijn klussen als het inrichten van PD’s (plaatsen delict), het wegslepen van autowrakken en het openbreken van wagens als er bij warm weer een kind of hond in opgesloten zit. Daarbij worden ze geregeld geconfronteerd met stressvolle situaties, boze burgers, zwaargewonde mensen en dode lichamen. Ze doen dat werk in het operationele politietenue, dragen het steekwerende vest en rijden rond in herkenbare politievoertuigen.’

De NPB vindt dat bij deze werkzaamheden een functie binnen het domein Uitvoering hoort. Dat zou deze collega’s ook recht geven op een gunstiger beloning, aangezien aan zo’n functie een hoger aantal OVW-punten (Onvermijdelijk Verzwarende Werkomstandigheden) is gekoppeld en dus het perspectief op uitloopperiodieken in een hogere schaal.

Lathouwers: ‘Bijzonder wrang daarbij is dat de medewerkers van de Bureaus Transport in Amsterdam en Rotterdam bij de komst van het LFNP wel functies in het functiedomein Uitvoering toegekend hebben gekregen en dus ook de extra OVW-rechten – met terugwerkende kracht tot 2012. In Amsterdam kregen ze een functie binnen de Gebiedsgebonden Politiezorg (GGP) en in Rotterdam een functie binnen Intake & Service.’

Verkeerde functiedomeinTe weinig OVW-punten

Ondanks langdurig aandringen van de NPB heeft de korpsleiding geweigerd de functiebeschrijving van de medewerkers HSM-B aan te passen of de collega’s in kwestie Haag in financiële zin tegemoet te komen. In juli 2016 heeft de NPB het korps verzocht de collega’s van Bureau Transport Den Haag te compenseren door middel van een toelage. Daarbij is niet eens verzocht om een compensatie met terugwerkende kracht tot 2012, maar slechts om een tegemoetkoming als gebaar van goede wil van de werkgever.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.