Paul Lathouwers NPB-eenheidsbestuurder

Retourtje garage

Over de kritiek op bepaalde eigenschappen van de nieuwe politievoertuigen hebben de afgelopen tijd veel gesprekken plaatsgevonden tussen de NPB, het korps en de Centrale Ondernemingsraad (COR). Samen is gekeken naar mogelijke oplossingen voor de meest voorkomende klachten. Dat heeft ertoe geleid dat op korte termijn verbeteringen worden aangebracht in nieuwe en al geleverde politievoertuigen.

De Nationale Politie is begonnen met de gefaseerde invoering van zowel een nieuwe dienstmotor (BMW en Yamaha) als nieuwe dienstauto’s (Mercedes-Benz). Dat heeft geleid tot verontruste signalen richting de NPB. De nieuwe voertuigen blijken namelijk niet goed bruikbaar voor bestuurders die kleiner zijn dan 1,65 meter of langer dan 1,96 meter.

NPB-meldpunt
Op 21 december lanceerde de NPB het digitale meldpunt dienstvoertuigen. In korte tijd kwamen daar honderden reacties binnen. Op de werkvloer bleek men zich inderdaad behoorlijk zorgen te maken over de afmetingen van de nieuwe voertuigen. En trouwens ook over de wegligging, het zitcomfort van de stoelen en het zicht vanuit de wagen.

Afgesproken verbeteringen
Over deze meldingen is de afgelopen periode veel gesproken met vertegenwoordigers van het korps en de Centrale Ondernemingsraad (COR). Samen is gekeken naar mogelijke oplossingen voor de meest voorkomende klachten. Dat heeft ertoe geleid dat op korte termijn de volgende verbeteringen worden aangebracht in nieuwe en al geleverde politievoertuigen.

  • Het voertuig wordt acht procent verhoogd ten opzichte van de wielen. Dit maakt het voor veel collega’s eenvoudiger om snel in en uit te stappen. Ook zal het voertuig minder snel de grond raken en daardoor beschadigingen oplopen. Ook kunnen door deze ingreep drempels met hogere snelheid worden genomen.
  • De filters van de lichtbakken worden anders ingesteld. Dit zal zorgen voor een betere verlichting van de omgeving.
  • Er komt voor in de auto een middenpaneel dat meer ruimte laat voor de bestuurder en de bijrijder. Dit maakt het voor ‘grotere’ collega’s makkelijker om in en uit te stappen en voor iedereen makkelijker om snel de veiligheidsgordel om en af te doen. Tijdens het rijden zullen collega’s minder het idee hebben klem te zitten in het voertuig.

Verdere opties
Onderzocht wordt nog of de bodemplaat verstevigd kan en moet worden. Ook wordt bekeken of de achterbank verder naar achteren kan om in dat gedeelte van het voertuig meer ruimte te scheppen. Dat gaat dan echter ten koste van de toch al beperkte ruimte in de kofferbak.

De tijd zal ons leren of deze maatregelen de klachten van collega’s voldoende wegnemen. De NPB is in ieder geval blij dat er door de werkgever en de OR serieus werk is gemaakt van deze zorgen op de werkvloer. Wij zijn uitgenodigd mee te denken over verbeteringen in het aanbestedingsproces en zullen daar op onze beurt serieus werk van maken.

Op vrijdag 1 maart besteedde het actualiteitenprogramma EenVandaag uitgebreid aandacht aan de kritiekpunten die NPB-eenheidsbestuurder Paul Lathouwers had verzameld. Verslaggever Harm van Atteveld (achterin) maakte samen met hem een ritje met een Mercedes B 220d, waarvan de Nationale Politie de komende jaren 1.250 exemplaren aanschaft.

Meer over:
Blog