Een tijdje geleden waren ze nog helemaal in de wolken door de veranderde bezetting van de bussen bij ME-inzet. In plaats van elf personen per voertuig was de eenheid overgestapt op een groep van acht personen per bus: één chauffeur, één commandant en (achterin) zes personen. Dat biedt de inzittenden aanzienlijk meer ruimte dan de voormalige aanpak.
Door de komst van het nieuwe ME-voertuig gaat dat voordeel weer verloren, want het nieuwe model is kleiner. Ook mag het (inclusief bepantsering) maximaal 3.880 kilo wegen. Dat laatste is een doelgerichte keuze: deze begrenzing maakt het namelijk mogelijk de bussen te laten besturen door collega’s met een gewoon B-rijbewijs in plaats van met een vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs).
Volgens de Amsterdamse collega’s is deze limiet onrealistisch – en daardoor gevaarlijk. Als een Mercedes Sprinter daadwerkelijk wordt ingezet – en dus gevuld is met ME’ers met bepakking en uitrusting – schiet de weegschaal al gauw richting de 3.880 kg of zelfs daaroverheen. Volgens het bureau Crisis- en Conflictbeheersing blijft een gevulde bus minstens 50 kilo onder de gestelde limiet. CBB hanteert daarbij als uitgangspunt dat een gemiddelde ME’er 85 kilo weegt en 30 kilo aan bepakking meeneemt.
Normaal B-rijbewijsOnrealistisch