Wat zijn tot nu toe de ervaringen van de studenten en docenten met het nieuwe basispolitieonderwijs PO21? En welke verbeteringen vinden zij (dringend) gewenst? Op maandag 28 februari heeft NPB-bestuurder Leen Spoor de uitkomsten van een enquête daarover overhandigd aan Rob Tanis, Hoofd Operatiën van de Politieacademie.
De directie liet weten het meedenken van de politiebonden via deze Noodkreet PO21 te waarderen en de inhoud zorgvuldig te zullen bestuderen.
Begin februari 2021 (week 5) ging de nieuwe, tweejarige basispolitieopleiding PO21 van start. Er werd afgetrapt met een landelijke pilot, waarna begin mei (week 17) de eerste volledige instroom werd gerealiseerd. In die periode ontving de NPB van zowel studenten als docenten flink wat vragen en kritische meldingen over de gang van zaken.
Eind vorig jaar besloot de bond een gerichte uitvraag te doen. Studenten en docenten werden opgeroepen hun ervaringen met PO21 te melden door te reageren op vier stellingen over veelgehoorde klachten. Ruim 900 studenten en docenten lieten weten deze stellingen al dan niet te onderschrijven. Daarnaast ontving de bond nog 245 aanvullende reacties.
Al deze input is samengebald tot het rapport Noodkreet PO21. Hierin komen de volgende signalen sterk naar voren:
Uit de feedback kwamen ook positieve ervaringen naar voren:
Op basis van deze input heeft de NPB de volgende aanbevelingen gedaan.