Laat ik een paar voorbeelden noemen van ernstige knelpunten in het huidige politiewerk, veroorzaakt door fouten in de opzet en inrichting van de Nationale Politie.

Sinds de komst van de Nationale Politie wordt het werken aan veiligheid centraal aangestuurd. Inspringen op de couleur locale is niet of nauwelijks meer mogelijk. Ik betreur dat, want het benaderen en aanspreken van mensen is echt maatwerk. Dat geldt zelfs binnen de eenheden. In Den Haag bijvoorbeeld maakt het voor je aanpak van allerlei zaken echt verschil of je in de Schilderswijk werkt of in het Westland.

Idealiter zou het zo moeten zijn dat de politiek bepaalt wat er gebeurt en de agent hoe het gebeurt. In de praktijk hebben politiechefs en burgemeesters echter nauwelijks nog invloed op wat er gebeurt. Dat wordt bepaald door de landelijke politiek en centraal aangestuurd vanuit de Nieuwe Uitleg. Daardoor beslist Den Haag in feite over de inzet van de buurtagent. Ook moeten de dienders zich houden aan zoveel protocollen, dat er niet veel ruimte overblijft voor het tonen van verworven vakmanschap.

Het is tijd dat de politiechefs en de burgemeesters weer meer mandaat krijgen over de inzet van hun dienders. Zij weten welk maatwerk er nodig is voor de veiligheid van hun burgers.

Eenheidsworst

Sinds 2013 is de ondersteuning weggehaald uit de bureaus. De politiek heeft gekozen voor het ondersteunen vanuit drie centrale torens, omdat dat efficiënter en dus goedkoper zou zijn. Belangrijker is echter de uitwerking van deze centralisatie op de werkvloer. Collega’s kennen elkaar niet meer; de menselijke maat is verdwenen. Het indienen van declaraties, het aanvragen van materialen, het stellen van vragen over het personeelsbeleid – het moet nu zoveel mogelijk digitaal, via een zogenaamd click/call/face-systeem.

Uit persoonlijke ervaring kan ik u vertellen dat dit niet functioneert en veel ontevredenheid heeft opgeroepen. Het heeft er ook toe geleid dat dat dienders dan maar zelf allerlei reparaties en klusjes gaan zitten uitvoeren. Ook is door het centraliseren de papieren rompslomp weer toegenomen. Voor alle duidelijkheid: dit ligt absoluut niet aan de mensen die werken bij de ondersteunende diensten. Het ligt aan het systeem waarin ook zij moeten meedraaien.

Centrale ondersteuning

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.