NPB presenteert standpunt over aanpak C2000-problemen

Op woensdag 2 april vonden in de Tweede Kamer rondetafelgesprekken plaats over de tekortkomingen van C2000. Op welke punten moet het communicatiesysteem van de hulpdiensten verbeterd worden om de veiligheid van hun medewerkers en de effectiviteit van hun optreden te optimaliseren? Een van de sprekers was NPB-voorzitter Nine Kooiman, op basis van een eigen position paper van de Nederlandse Politiebond over dit onderwerp.

Volgens de NPB is een cruciale eerste stap op weg naar verbetering het aanwijzen van een duidelijke eindverantwoordelijke voor de prestaties van de apparatuur. Bij het huidige C2000 zijn zoveel in- en externe leveranciers en instanties betrokken dat de aansprakelijkheid voor het niet goed genoeg functioneren van het systeem al decennia een probleem is.

Dat moet anders, aldus de NPB in zijn r: ‘Landen als Frankrijk, België en Duitsland kennen één centrale organisatie die het communicatiesysteem voor de hulpdiensten beheert. Daardoor er continu gewerkt wordt aan onderhoud en verbeteringen. Nederland moet dat voorbeeld volgen.’ Daarbij moet een minister (‘maakt niet uit welke’) als de officiële probleemeigenaar zijn aangewezen.

De opvolger van C2000 zal pas na 2030 operationeel kunnen zijn, zo bleek in het najaar van 2023 uit een onderzoeksrapport. De aanschaf daarvan moet volgens Kooiman plaatsvinden onder zorgvuldige regie van de overheid: ‘Eén project, één claim, één eindverantwoordelijke’. Het nieuwe systeem moet niet alleen technisch betrouwbaar zijn, maar ook een of meer goed werkende terugvalopties bevatten voor de momenten waarop zich onverhoopt toch uitvalverschijnselen voordoen.

Deze terugvalopties moeten ook ontwikkeld worden om agenten en andere hulpverleners in de resterende C2000-jaren zo veilig mogelijk te laten werken, om te beginnen tijdens de NAVO-top in Nederland in juni van dit jaar. De belangrijkste problemen die zich kunnen voordoen zijn verbindingsproblemen door een beperkte dekking, vooral in gebouwen en landelijke gebieden; vertragingen en verstoringen bij piekbelasting en uitval door een te beperkte compatibiliteit met nieuwe communicatietechnologieën.

Eén centrale organisatieTerugvaloptiesResterende C2000-jaren

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.