Barry Huizinga NPB-eenheidsbestuurder

ME-bus met overgewicht

De Nationale Politie vervangt de huidige ME-bussen van het model Mercedes Vario door het nieuwe, kleinere model Mercedes Sprinter. En dat zit de collega’s in de eenheid Amsterdam niet lekker. In principe is het natuurlijk een goede zaak dat een werkgever zijn voertuigen aanpast aan de technologische ontwikkelingen. Maar deze vernieuwing brengt vooral ernstige veiligheidsrisico’s met zich mee, aldus de collega’s in de hoofdstad.

Een tijdje geleden waren ze nog helemaal in de wolken door de veranderde bezetting van de bussen bij ME-inzet. In plaats van elf personen per voertuig was de eenheid overgestapt op een groep van acht personen per bus: één chauffeur, één commandant en (achterin) zes personen. Dat biedt de inzittenden aanzienlijk meer ruimte dan de voormalige aanpak.

Normaal B-rijbewijs
Door de komst van het nieuwe ME-voertuig gaat dat voordeel weer verloren, want het nieuwe model is kleiner. Ook mag het (inclusief bepantsering) maximaal 3.880 kilo wegen. Dat laatste is een doelgerichte keuze: deze begrenzing maakt het namelijk mogelijk de bussen te laten besturen door collega's met een gewoon B-rijbewijs in plaats van met een vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs).

Onrealistisch
Volgens de Amsterdamse collega’s is deze limiet onrealistisch – en daardoor gevaarlijk. Als een Mercedes Sprinter daadwerkelijk wordt ingezet – en dus gevuld is met ME’ers met bepakking en uitrusting – schiet de weegschaal al gauw richting de 3.880 kg of zelfs daaroverheen. Volgens het bureau Crisis- en Conflictbeheersing blijft een gevulde bus minstens 50 kilo onder de gestelde limiet. CBB hanteert daarbij als uitgangspunt dat een gemiddelde ME’er 85 kilo weegt en 30 kilo aan bepakking meeneemt.

Overgewicht
Het uitgangspunt bij het berekenen van het gewicht van de bus is echter een ledig exemplaar. Men negeert dus dat de ME-voertuigen altijd rijklaar in de garage staan, op alle gebieden (smeerolie, koelvloeistof) tip-top in orde gemaakt en ook voor 90 procent volgetankt. Al die vloeistoffen hebben ook massa; de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat uit van 100 kilo. In de praktijk heeft de bus dus geen ondergewicht van 50 kilo, maar een overgewicht van 50 kilo. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot een onverantwoorde zware druk op de vooras.

ME-harnassen apart vervoeren
Een nauwelijks serieus te nemen voorstel om dit probleem op te lossen is de ME-harnassen in het voertuig van de sectiecommandant te leggen. Alsof ME’ers niet direct over deze bescherming moeten beschikken zodra ze hun eigen bus verlaten. Ook lijkt het me ondoenlijk en onveilig dat ze hun harnassen dan eerst weer moeten afdoen en terugleggen in een ander voertuig voordat ze weer in hun eigen bus kunnen vertrekken.

De Nationale Politie wil graag een fit korps zijn en benadrukt voortdurend dat zijn medewerkers moeten denken aan hun gezondheid, eetpatroon en innerlijke rust. Tegelijkertijd gaat ze doodleuk over tot de aanschaf van een ME-voertuig dat kampt met overgewicht – en bezorgt diezelfde medewerkers daardoor een hoop extra kopzorgen over hun veiligheid.

Ooit zo zout gegeten?

Reageren? Stuur een e-mail naar het NPB-Meldpunt Politievoertuigen.

Meer over:
Blog