Koen Simmers NPB-hoofdbestuurder

Fatbike: flexibele wetgeving graag!

Ik heb soms nogal moeite met de hoeveelheid regels en wetten die we in Nederland hanteren. Sommige lijken in mijn ogen pure betutteling. De bedragen van verkeersboetes voor lichte overtredingen rijzen de pan uit. Tegelijkertijd vraag ik me vaak af hoe het mogelijk is dat we bepaalde zaken toestaan, terwijl die juist streng gereguleerd of zelfs verboden zouden moeten worden. Een duidelijk voorbeeld zijn de fatbikes.

Deze apparaten zouden niet toegestaan moeten zijn voor kinderen op de openbare weg. Fatbikes trekken supersnel op, maken geen geluid en zijn ronduit gevaarlijk. Door hun lompe formaat en hoge snelheid zijn ze levensgevaarlijk voor voetgangers, fietsers en de bestuurder zelf. Bovendien is de kwaliteit vaak ondermaats, omdat er veel Chinese troep tussen zit, met onderdelen die al snel niet meer goed werken.

Fatbikes zijn ook nog eens eenvoudig op te voeren, waardoor ze de snelheden halen van een scooter, zonder het geluid van een scooter. Die stilte maakt ze verraderlijk, want je hoort ze niet aankomen, terwijl ze met hoge snelheid voorbijrazen. En toch lijkt er vanuit de overheid geen urgentie te zijn om hier serieus iets aan te doen.

Wat zegt de wet?
Specialisten, zoals artsen, de politie en hulpverleners, hebben herhaaldelijk opgeroepen om strenge regels in te voeren voor fatbikes. Wat doet de Tweede Kamer? Halve maatregelen. Ik vraag me af hoe dat in godsnaam kan. Wonen onze vertegenwoordigers die hierover stemmen zelf niet in woonwijken waar kinderen zonder verlichting als maniakken op hoge snelheid gevaarlijke capriolen uithalen? Ik kan oprecht geen reden bedenken om niet goed in te grijpen.

We hebben flexibele wetgeving nodig die zich aanpast aan nieuwe trends en technologieën. Kijk naar de wetgeving rondom harddrugs. Jarenlang konden criminelen de wet omzeilen door simpelweg een bestanddeel te vervangen, waardoor de drugs niet langer illegaal waren, maar nog steeds dezelfde effecten hadden. Uiteindelijk kwam er een wetgeving die ook de nieuwe ingrediënten op de lijst zette, zodat men kon optreden. 

Ik begrijp dat drugs iets anders zijn dan een vervoermiddel, maar het principe blijft hetzelfde. De technologie en rages veranderen razendsnel. Vandaag is het een fatbike, morgen een fatstep, en over een paar jaar zweven we misschien wel rond op een futuristische BMX. De wet moet flexibel genoeg zijn om deze ontwikkelingen bij te benen. Anders blijven we achter de feiten aan lopen, terwijl de veiligheid op onze wegen in gevaar komt.

Een oproep tot actie
Wat hebben we nodig? Een allesomvattende wetgeving die zich niet laat omzeilen door kleine technische aanpassingen, zoals het toevoegen van trappers aan een fatbike om het als een fiets te laten gelden. Iedereen weet dat een fatbike gewoon een scooter is. En voor scooters heb je een rijbewijs nodig. Zo simpel is het.

Nederland wordt steeds drukker, onze wegen en fietspaden raken overvol, en we kunnen het ons niet veroorloven om halfbakken maatregelen te nemen. Het is tijd om de veiligheid op de weg écht te waarborgen. En dat kan alleen door duidelijke, allesomvattende regels in te voeren en door regelmatig te evalueren of deze regels nog voldoen aan de nieuwste technologische ontwikkelingen. Het is absurd dat we het zo moeilijk maken om bijvoorbeeld een elektrische step op de weg te krijgen, terwijl een fatbike wel overal mag rondrijden. De balans is zoek. Het wordt tijd om daar wat aan te doen. En goed ook!