Fatbike: flexibele wetgeving graag!

Deze apparaten zouden niet toegestaan moeten zijn voor kinderen op de openbare weg. Fatbikes trekken supersnel op, maken geen geluid en zijn ronduit gevaarlijk. Door hun lompe formaat en hoge snelheid zijn ze levensgevaarlijk voor voetgangers, fietsers en de bestuurder zelf. Bovendien is de kwaliteit vaak ondermaats, omdat er veel Chinese troep tussen zit, met onderdelen die al snel niet meer goed werken.

Fatbikes zijn ook nog eens eenvoudig op te voeren, waardoor ze de snelheden halen van een scooter, zonder het geluid van een scooter. Die stilte maakt ze verraderlijk, want je hoort ze niet aankomen, terwijl ze met hoge snelheid voorbijrazen. En toch lijkt er vanuit de overheid geen urgentie te zijn om hier serieus iets aan te doen.

Specialisten, zoals artsen, de politie en hulpverleners, hebben herhaaldelijk opgeroepen om strenge regels in te voeren voor fatbikes. Wat doet de Tweede Kamer? Halve maatregelen. Ik vraag me af hoe dat in godsnaam kan. Wonen onze vertegenwoordigers die hierover stemmen zelf niet in woonwijken waar kinderen zonder verlichting als maniakken op hoge snelheid gevaarlijke capriolen uithalen? Ik kan oprecht geen reden bedenken om niet goed in te grijpen.

We hebben flexibele wetgeving nodig die zich aanpast aan nieuwe trends en technologieën. Kijk naar de wetgeving rondom harddrugs. Jarenlang konden criminelen de wet omzeilen door simpelweg een bestanddeel te vervangen, waardoor de drugs niet langer illegaal waren, maar nog steeds dezelfde effecten hadden. Uiteindelijk kwam er een wetgeving die ook de nieuwe ingrediënten op de lijst zette, zodat men kon optreden.

Ik begrijp dat drugs iets anders zijn dan een vervoermiddel, maar het principe blijft hetzelfde. De technologie en rages veranderen razendsnel. Vandaag is het een fatbike, morgen een fatstep, en over een paar jaar zweven we misschien wel rond op een futuristische BMX. De wet moet flexibel genoeg zijn om deze ontwikkelingen bij te benen. Anders blijven we achter de feiten aan lopen, terwijl de veiligheid op onze wegen in gevaar komt.

Wat zegt de wet?

Wat hebben we nodig? Een allesomvattende wetgeving die zich niet laat omzeilen door kleine technische aanpassingen, zoals het toevoegen van trappers aan een fatbike om het als een fiets te laten gelden. Iedereen weet dat een fatbike gewoon een scooter is. En voor scooters heb je een rijbewijs nodig. Zo simpel is het.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.